Dyscalculie of moeite met rekenen?
Heeft je kind moeite met rekenen, of daadwerkelijk dyscalculie? Lees hier wat dyscalculie kenmerkt, hoe dit getest wordt en hoe je hierbij kan helpen.
Waar je kind in groep 3 de basis al heeft geleerd van rekenen, namelijk optellen en aftrekken, start hij of zij in groep 4 met het leren van de tafels. Voor sommige kinderen kan het best even een uitdaging zijn om door te hebben hoe die tafels nou precies werken. Hoe kan je jouw kind hier het beste bij ondersteunen? En op welke manier kun je samen het beste oefenen? We vertellen het je in deze blog!
In groep 3 heeft je kind al geleerd om meerdere groepjes bij elkaar op te tellen. Bijvoorbeeld 3 groepjes van 4:
Vanaf groep 4 leert je kind dat dit hetzelfde is als 4×3 of 3×4. Het is daarvoor belangrijk dat hij of zij doorheeft dat het optellen van dit soort groepjes hetzelfde is als het maken van keersommen. Daarnaast is het belangrijk dat je kind dit visueel kan maken voor zichzelf. Vaak leren kinderen namelijk klakkeloos de tafels uit hun hoofd, terwijl ze eigenlijk niet goed begrijpen wat het nou inhoudt.
1. Maak gebruik van rekenspellen. Online zijn er tal van rekenspellen te vinden, waar je met je kind mee kunt oefenen. Zo maak je van het oefenen gelijk een leuke bezigheid. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag met een houten rekentafel of flitskaartjes.
2. Maak keersommen met krijt op de stoep. Laat je kind vervolgens de sommen afmaken. Of teken groepjes van bijvoorbeeld bloemen, sterretjes, of bolletjes en laat je kind er de juiste keersom bij maken. Je kunt ook een som opnoemen en je kind deze visueel laten maken met stoepkrijt. Zo maak je het buitenspelen ook leerzaam.
3. Oefen met het verschil tussen x en +. De meeste kinderen hebben moeite met het verschil tussen keer en plus, omdat deze tekens veel op elkaar lijken. Leg duidelijk uit dat x staat voor groepjes van en + voor het optellen. Teken deze regelmatig uit voor je kind en laat je kind deze ook zelf tekenen.
4. Koppel keersommen aan concrete voorwerpen. Je kunt bijvoorbeeld thuis aan je kind vragen hoeveel tegels er in de tuin liggen. Of hoeveel potloden er op tafel liggen. En in plaats van je kind dan alles los te laten tellen, gebruik je daar keersommen voor. 4 rijen van 5 tegels = 4×5 = 20 tegels. Of 2 rijen van 4 potloden = 2×4 = 8 potloden. Laat je kind zelf ook sommen bedenken met concrete voorwerpen, in huis of op straat.
5. Ga aan de slag met oefenboeken. Uiteraard kun je ook samen met jouw kind aan de slag met oefenboeken. Zo zijn er speciale oefenboeken voor het rekenen met keersommen in groep 4.
6. Geef je kind extra ondersteuning met basisschool bijles. Tijdens basisschool bijles gaat een begeleider samen met jouw kind aan de slag met het oefenen van de tafels en eventuele andere onderdelen van rekenen waar jouw kind moeite mee heeft. Zo is jouw zoon of dochter snel weer bij met de rest van de klas en creëert hij of zij een goede basis voor rekenen.
Met deze tips kun jij samen met jouw kind aan de slag met het oefenen van de tafels in groep 4. Hoe eerder je kind het begrip van keersommen doorheeft, hoe makkelijker het voor hem of haar wordt naarmate hij of zij een klas hoger komt.
Keer- en deelsommen Groep 4
€ 24,95
Tellen, plus- en minsommen Groep 4
€ 24,95
Maten en gewichten Groep 4
€ 24,95
Begrijpend lezen Groep 4
€ 24,95
Lezen Groep 3-4
€ 24,95