Uitgangspunten
Onze werkwijze is gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Zo werken wij in bijna al onze diensten met studenten. Zij staan dicht bij de belevingswereld van leerlingen en kunnen een rolmodel voor hen zijn. Daarnaast blijkt ook uit onderzoek dat bijles door een (bijna-)leeftijdsgenoot zeer effectief is.
Verder vinden wij het ook belangrijk dat leerlingen een goede fysieke en mentale gezondheid hebben. Dit noemen wij Hoofd, Hart, Lijf. We verwerken dit in al onze diensten. Zo werken we met energizers en is er altijd ruimte voor pauze. Doordat leerlingen even kunnen bewegen en er gebruik wordt gemaakt van afwisselende werkvormen kunnen zij zich beter concentreren.
Tenslotte werken we met het geven van effectieve feedback in al onze begeleidingen. Het geven van effectieve feedback op de taak, het onderwerp en het leerproces, heeft een hoge invloed op de leeruitkomsten.
-
Het Directe Instructiemodel
Bij Lyceo werken we voor vakinhoudelijke begeleiding, met name bijles en examentrainingen, vanuit het Directe Instructiemodel. Dit bewezen effectieve model houdt in dat leerlingen kwalitatief goede instructies krijgen en actief betrokken worden bij de (bij)les. Zo controleert een begeleider in alle fasen van het leertraject of de leerling de stof goed begrijpt en werken ze samen stapsgewijs naar zelfstandigheid van de leerling.
-
Voordoen-Samendoen-Zelf doen
Verder werken we met onze eigen methode Voordoen – Samendoen – Zelf doen, ontwikkeld i.s.m Tilburg University. Hierbij doet een begeleider de opgave voor, maken begeleider en leerling hierna samen een opgave, en tot slot gaat de leerling zelf aan de slag. In deze methode werken we met effectieve feedback en voorbeelden. Feedback is namelijk een van de krachtigste hulpmiddelen om het leren te bevorderen. Daarnaast zorgen voorbeelden voor begrip, waarbij er niet te veel druk wordt gelegd op het werkgeheugen.
-
Lyceo Leren Leren-methode©
Lyceo werkt vanuit onze eigen Lyceo Leren Leren-methode©, die bestaat uit vier bewezen effectieve studievaardigheden: plannen, structureren, herhalen en reflecteren. Deze studievaardigheden dragen bij aan betere schoolresultaten.
Lyceo Junior
Voor basisschool bijles werken met onze eigen oefenboeken, speciaal ontwikkeld voor de basisschool. Hiervoor hebben we onderzoek laten doen naar effectieve taal- en rekenmethoden en werken we samen met Universiteit Utrecht om deze te verbeteren. De oefenboeken zijn ontwikkeld i.s.m. basisschooldocenten en sluiten volledig aan bij de landelijke leerlijnen in het basisonderwijs. Ieder oefenboek is gericht op één onderwerp, van de basisvaardigheden taal, rekenen of lezen, en bevat zowel uitleg als opdrachten en antwoorden. De oefenboeken zijn ook los te bestellen via de webshop.
Lyceo Opstap
Onderwijskansen van kinderen met lager en hoger opgeleide ouders lopen verder uit elkaar. Met Lyceo Opstap ondersteunen we leerlingen in groep 8 en in de brugklas die vanuit huis minder hulp meekrijgen.
De focus ligt op het aanleren van leerstrategieën, zoals plannen, structureren, herhalen en reflecteren. Het inzetten van deze strategieën leidt ook tot een hogere motivatie, omdat leerlingen zelf een snellere voortgang ervaren. Tijdens het Opstap-programma wordt veel tijd besteed aan begrijpend lezen en leesmotivatie. Uit SEO Economisch Onderzoek in 2021 blijkt dat Lyceo Opstap effectief is: leerlingen die ons groep 8-traject volgen, scoren vaker hoger op de eindtoets en krijgen vaker een dubbeladvies (zoals vmbo-tl/havo i.p.v. vmbo-tl).
Lyceo Oefenen
In Lyceo Oefenen maakt de leerling in een online leeromgeving gebruik van uitlegvideo’s, oefenvragen en oefentoetsen. Hierbij wordt het niveau van de leerling continu inzichtelijk gemaakt. In combinatie met feedback om op een hoger niveau te komen, is dit een effectieve leermethode. Er is ook wetenschappelijk bewijs dat het digitaal verkrijgen van feedback positieve effecten heeft op de leeruitkomsten. Daarom krijgt de leerling bij een verkeerd antwoord uitgebreide feedback. De oefenvragen zelf zijn gebaseerd op het niveau van kennis, toepassing en inzicht. Dit sluit aan bij de vormgeving van toetsen op school.
Verder is bewezen dat informatie die zowel via beeld als via woord gepresenteerd wordt makkelijker kan worden opgeslagen. Deze informatie wordt namelijk via twee afzonderlijke maar gelijktijdige processen verwerkt in de hersenen. Dit maakt het leren effectiever en minder belastend. Deze ondervindingen ondersteunen het gebruik van video’s bij het leerproces.
Lyceo Samenvatting
Lyceo Samenvattingen bevatten voor ieder vak de complete CE- en SE-stof. Deze stof is overzichtelijk samengevat en aangevuld met voorbeelden, tips & tricks en handige hulpmiddelen per vak. Een samenvatting helpt leerlingen om zich de stof eigen te maken en te kennen in plaats van te herkennen. Zo gaan zij van inzicht in de stof, naar overzicht van de stof, wat helpt om de motivatie te verhogen. Deze hulp is nodig aangezien leerlingen het vaak nog lastig vinden om zelf te bepalen of ze dit overzicht hebben.
Meer informatieLyceo Examen Oefenen
Lyceo Examen Oefenen is onderdeel van het digitale platform Lyceo Oefenen. Leerlingen kunnen zich na het volgen van een examentraining verder voorbereiden op hun examens. Voor alle CE-vakken van vmbo-tl, havo en vwo zijn hier theorieteksten, uitlegvideo’s, oefenopgaven en proefexamens te vinden. Voor meer uitleg over de wetenschappelijke onderbouwing, zie Lyceo Oefenen.
Meer informatie