Lyceo leerlingbegeleiding

Voor sommige leerlingen is het lastig om mee te komen met het tempo van de klas. Dit kan verschillende redenen hebben, van achterstanden op het gebied van basisvaardigheden tot concentratie- en aandachtsproblemen, een taalbarrière of gebrek aan motivatie. Hierdoor kunnen de niveaus van leerlingen ver uiteen liggen, dit maakt het voor leerkrachten een uitdaging om iedere leerling de juiste begeleiding te geven om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Door de inzet van een Lyceo leerlingbegeleider wordt de reguliere lestijd persoonlijker ingericht: leerlingen met achterstanden op het gebied van taal of rekenen krijgen gerichte begeleiding, zodat zij hun achterstand inhalen. Daarnaast kunnen de leerlingbegeleiders ook leerlingen begeleiding die extra uitdaging zoeken. Hierdoor verbeteren hun leerprestaties en voelen zij zich gezien en geholpen.

De voordelen van het programma

  • Maatwerk: De begeleiding wordt afgestemd op de behoeften van de school en leerlingen.
  • Gerichte ondersteuning: Leerlingen krijgen persoonlijke begeleiding om achterstanden in te halen of voor extra verdieping.
  • Samenwerking: Er is nauwe samenwerking tussen leerlingbegeleiders en leerkrachten, met regelmatig overleg.
  • Flexibele inzet: Leerlingbegeleiders kunnen flexibel worden ingezet in verschillende klassen en voor diverse behoeften.
Neem direct contact op 

Het programma

Gedurende een dagdeel of een hele schooldag biedt onze Lyceo leerlingbegeleider extra ondersteuning in de klas. Na de uitleg van de leerkracht helpt hij of zij leerlingen die wat meer persoonlijke begeleiding nodig hebben. Zo kunnen leerlingen met een achterstand beter aansluiten bij het tempo van de groep. Daarnaast kan de begeleider pre-teaching geven, waarbij onderwerpen alvast worden voorbereid.

De begeleiding kan zowel in de klas als buiten de klas plaatsvinden, en wordt aangeboden aan individuele leerlingen of in kleine groepjes. Ook kunnen wij leerlingen ondersteunen bij het plannen van hun taken. Voor de leerlingen die extra uitdaging zoeken, bieden we verdieping. Onder begeleiding van de leerlingbegeleider kunnen zij werken aan uitdagende opdrachten, een zelfstandig project of een onderzoek over een onderwerp dat hen interesseert.

Actieve samenwerking met de school

We bespreken vooraf in welke klassen extra ondersteuning nodig is en welke doelen de school wil bereiken. Op basis hiervan stellen we een rooster op en koppelen we een Lyceo leerlingbegeleider aan een vaste klas. Als de begeleider de hele schooldag wordt ingezet, kan deze ook aan meerdere klassen worden gekoppeld.

De eerste begeleidingsdag draait om kennismaking, waarbij de leerlingbegeleider de leerkracht en leerlingen leert kennen. De leerkracht geeft aan hoe hij of zij de begeleiding het liefst ziet. Gedurende de begeleiding werken de leerlingbegeleider en de leerkracht samen om de ondersteuning optimaal af te stemmen op de lespraktijk. We houden regelmatig overleg, zodat de leerkracht op de hoogte blijft van de voortgang van de leerlingen. Indien gewenst kunnen we een schriftelijke terugkoppeling geven over de ontwikkeling.

Lyceo leerlingbegeleider

De Lyceo leerlingbegeleiders zijn hbo- of wo-studenten met affiniteit voor het onderwijs, die zorgvuldig zijn geselecteerd op hun didactische en pedagogische vaardigheden. Ze volgen trainingen in didactiek, klassenmanagement en leerlingmotivatie voordat ze in de klas aan de slag gaan. Afhankelijk van hun vaardigheden en de behoeften van de school, worden ze aan de juiste groep gekoppeld. Er is ook een Lyceo coördinator, deze is een vast aanspreekpunt voor de school, verzorgt praktische zaken en monitort de kwaliteit en voortgang van het programma.

Onze werkwijze
  •     Onze begeleiding

    We bieden een intensieve en persoonlijke vorm van begeleiding door de verhouding van één begeleider op maximaal 5 leerlingen. Het begeleiden van kleine groepjes leerlingen is wetenschappelijk onderbouwd als een effectieve manier om leerprestaties te verbeteren, vooral voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit komt door:

    • meer individuele aandacht;
    • betere interactie en actieve deelname;
    • ondersteuning op maat;
    • verhoogde motivatie en zelfvertrouwen;
    • effectieve peer-learning.

  •     Onze aanpak

    De inzet van klassenassistenten draagt bij aan de vooruitgang van leerlingen, vooral wanneer zij nauw samenwerken met de leerkracht. Het is daarbij wenselijk om de inzet doelgericht te organiseren: niet alleen voor algemene ondersteuning in de klas, maar juist voor specifieke taken. Denk daarbij aan het extra begeleiden van een klein groepje leerlingen of het toezicht houden op de klas tijdens oefenmomenten. Hierdoor krijgt de leerkracht meer ruimte om individuele aandacht te geven aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

  •     Voortgang

    Er is een actieve samenwerking met de leerkracht van de school, waardoor de terugkoppeling vaak mondeling plaatsvindt. Indien gewenst zorgen we voor een logboek met een wekelijkse terugkoppeling over de voortgang.

Tarieven

De tarieven voor onze diensten zijn afhankelijk van uw wensen. Voor iedere school wordt een persoonlijke offerte opgesteld. Als een leerling het lopende programma verlaat, mag een andere leerling instappen.

Subsidieregeling en verantwoording

De afgelopen jaren heeft Lyceo diverse subsidieprogramma’s ontwikkeld en veel kennis en ervaring opgedaan in het ondersteunen van scholen. We begeleiden scholen structureel in zowel de voorbereiding en het aanvragen als het uitvoeren en de verantwoording van het subsidieprogramma. Onze programma’s zijn volledig in lijn met de subsidievoorwaarden die door de overheid zijn vastgesteld. Wij houden wijzigingen hierin continu in de gaten en passen waar nodig onze diensten en materialen aan.

Subsidieoverzicht PO