Brugklasvoorbereiding: goed voorbereid naar de brugklas!
De overgang van de basisschool naar de brugklas is voor veel leerlingen lastig. Er verandert veel, zoals nieuwe vakken, meer huiswerk en een andere omgeving. Om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden, oefenen we met verschillende vaardigheden die leerlingen nodig hebben om de brugklas succesvol te doorlopen.
De begeleiding is gericht op leerlingen in de overgangsperiode van groep 8 naar de brugklas en wordt volledig binnenschools verzorgd. Het doel is om de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te vergemakkelijken door leerlingen zich te laten oriënteren op de brugklas en kennis te laten maken met studievaardigheden die van belang zijn op het voortgezet onderwijs. Ook kan er aandacht besteed worden aan de cognitieve vaardigheden, zodat leerlingen zich goed voorbereiden op de doorstroomtoets en deze kennis kunnen benutten in de brugklas.
Brugklasvoorbereiding in het kort:
- Voor leerlingen uit groep 8
- Aandacht voor studievaardigheden
- Versterken taal- en rekenvaardigheden
- Verschillende varianten variërend van 10 tot 40 uur
- Werken in kleine groepjes van maximaal 5 leerlingen
- Het doel: de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs vergemakkelijken
Het programma
We hebben verschillende programma’s om leerlingen in groep 8 voor te bereiden op de overgang naar de brugklas. Voor de start van het programma vindt er een kennismakingsbijeenkomst plaats voor ouders, leerlingen en de school. Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag met een algemene brugklasworkshop. Dit alles met als doel de overstap naar het voortgezet onderwijs makkelijker te maken. U kunt kiezen uit verschillende vormen van begeleiding, variërend in duur van 4 tot 16 weken:
-
Onze begeleiding
We bieden een intensieve en persoonlijke vorm van begeleiding door de verhouding van één begeleider op een groepje van maximaal vijf leerlingen. Het programma bestaat uit een vaste lesstructuur met wisselende werkvormen. Hierbij wordt gedifferentieerd naar niveau en kiezen we op basis van de behoefte van de leerling en school op welke onderdelen meer nadruk komt te liggen.
-
Onze aanpak
We werken vanuit een positieve benadering, waarbij het creëren van succesmomenten en het leren van fouten centraal staan. Zo geven we na afloop van elke bijeenkomst een tip en een top mee aan iedere leerling. Tevens biedt het afwisselende programma iedere leerling de mogelijkheid om in een van de onderdelen te excelleren.
-
Lyceo Leren Leren©
Samen met Tilburg University hebben we een eigen leermethode ontwikkeld voor het aanleren en verbeteren van studievaardigheden: Lyceo Leren Leren©. Deze methode steunt op vier pijlers die steeds terugkomen: plannen, structureren, herhalen en reflecteren.
-
Voortgang
Bij een programma van 40 uur monitoren we de vooruitgang van de leerlingen door het nakijken van gemaakte opdrachten en door elke les te beginnen met herhaling van de vorige les. Hiermee beoordelen we of de leerlingen zich verbeteren ten opzichte van hun startniveau. Via een logboek zorgen we voor een wekelijkse terugkoppeling over de voortgang.
-
Partner van de school
Onze begeleiding vindt plaats op school. Leerlingen blijven in hun vertrouwde omgeving en de lijnen met de school zijn kort. Vanuit Lyceo is er een coördinator als vast aanspreekpunt voor de school. Hij of zij verzorgt alle praktische zaken en monitort de kwaliteit van de begeleiding. Ook stuurt de coördinator regelmatig een voortgangsverslag.