Aan de slag met taal en rekenen
Scholen richten zich steeds meer op het versterken van basisvaardigheden zoals taal en rekenen. De overheid benadrukt het belang hiervan, mede door de negatieve gevolgen van de coronaperiode. Tegelijkertijd zorgt het groeiende lerarentekort voor toenemende druk op scholen, waardoor zij efficiënte keuzes moeten maken om hun tijd goed in te zetten voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Veel leerlingen hebben hiaten in taal en rekenen en hebben moeite om het tempo van de klas bij te benen.
Met Aan de slag met taal en rekenen bieden we een effectieve oplossing met een vakinhoudelijk programma dat gericht is op extra ondersteuning. Dit programma helpt leerlingen niet alleen hun taal- en rekenvaardigheden te verbeteren, maar zorgt er ook voor dat zij positieve leerervaringen opdoen. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen en kunnen zij beter meekomen in de klas.
Voordelen van het programma
- Extra instructie en oefening: Meer tijd en herhaling in kleine groepjes voor lastige onderwerpen.
- Differentiatie per groepje: Focus op wat de leerling écht nodig heeft.
- Zelfvertrouwen vergroten: Succeservaringen zorgen voor een positievere kijk naar het vak.
- Ruimte voor de leraar: Begeleiding door een Lyceo-begeleider biedt de leraar ruimte voor andere taken.
- Toewerken naar 1F-niveau: Gericht oefenen voor een solide basis in lezen en rekenen.
Groep 8-leerlingen
Voor leerlingen in groep 8 is het ook mogelijk om te kiezen voor een programma waarin alle taal- en rekenonderdelen aan bod komen. Daarnaast wordt er geoefend met het aflezen van grafieken, schema’s en tabellen. Op deze manier kunnen zij zich goed voorbereiden op de doorstroomtoets.
Extra persoonlijke hulp voor leerlingen
Wij begeleiden waar nodig leerlingen die net iets meer persoonlijke hulp nodig hebben. Dit zijn leerlingen met een vertraging op het gebied van taal en/of rekenen, die moeite hebben om het tempo in de klas bij te benen of weinig zelfvertrouwen hebben. Door herhaling en structuur wordt er gewerkt aan het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerling.
Het lesmateriaal: Lyceo Oefenboeken
Tijdens de begeleiding werken de leerlingen met Lyceo Oefenboeken, speciaal ontwikkeld voor de basisschool. Ieder oefenboek is gericht op één onderwerp en bevat zowel uitleg als opdrachten. We behandelen de stof in het oefenboek op een interactieve manier. De theorie wordt kort herhaald en daarna wordt vooral veel geoefend. Het inhoudelijke programma wisselen we af met energizers, om de motivatie en concentratie erin te houden.
-
Partner van de school
Onze begeleiding vindt plaats op school. Leerlingen blijven in hun vertrouwde omgeving en de lijnen met de school zijn kort. We bepalen samen welke vormen van ondersteuning wij bieden aan uw leerkrachten en leerlingen. Vanuit Lyceo is er een coördinator als vast aanspreekpunt voor de school. Hij of zij verzorgt alle praktische zaken en monitort de kwaliteit van de interventies. Ook stuurt de coördinator regelmatig een voortgangsverslag.
-
Onze begeleiding
We bieden een intensieve en persoonlijke vorm van begeleiding door de verhouding van één begeleider op maximaal 5 leerlingen. Het programma bestaat uit een vaste lesstructuur met wisselende werkvormen.
-
Onze aanpak
We werken vanuit een positieve benadering, waarbij het creëren van succesmomenten en het leren van fouten centraal staan.
-
Lyceo Leren Leren©
Samen met Tilburg University hebben we een eigen leermethode ontwikkeld voor het aanleren en verbeteren van studievaardigheden: Lyceo Leren Leren©. Deze methode steunt op vier pijlers die steeds terugkomen: plannen, structureren, herhalen en reflecteren. Speciaal voor onze basisschoolleerlingen is een junior-variant ontwikkeld, met oefeningen en voorbeelden op hun eigen niveau.
-
Voortgang
We monitoren de vooruitgang van de leerlingen door het nakijken van gemaakte opdrachten. Hiermee beoordelen we of de leerlingen zich verbeteren ten opzichte van hun startniveau. Via een logboek zorgen we voor een wekelijkse terugkoppeling over de voortgang.