Dyscalculie of moeite met rekenen?
Heeft je kind moeite met rekenen, of daadwerkelijk dyscalculie? Lees hier wat dyscalculie kenmerkt, hoe dit getest wordt en hoe je hierbij kan helpen.
Leren, daar lopen pubers niet warm voor. Een keertje geen zin is niet erg. Maar houdt het langer aan, dan wordt huiswerk een steeds grotere berg waar ze tegen opkijken. Het lijkt ondoenlijk. Dat geldt ook andersom: met goede zin gaat leren juist makkelijker. Waardoor de resultaten beter worden. En dat motiveert!
Goede zin, elke leerling raakt het wel eens kwijt. Zo kan hij veel andere zaken aan zijn hoofd hebben. Of ontneemt een slecht cijfer alle energie. Ook kan het simpelweg ontbreken aan interesse. Want pubers denken nog niet aan de toekomst en gamen is nu eenmaal leuker. Hoe het ook komt: zonder motivatie is het lastig leren. Waardoor resultaten minder worden en de motivatie nog verder afneemt.
Pubers overzien het zelf niet als ze in zo’n negatieve spiraal komen. Ouders wel. Die kunnen dat patroon dus doorbreken. Wat goed werkt, is de aanpak ingrijpend veranderen:
Heeft een scholier gebrek aan motivatie? Ook al is hij jong, we vragen hem op de man af wat hij wil bereiken. Dat is een lastige vraag. Soms vallen er ongemakkelijke stiltes. Of moet een scholier een paar dagen nadenken over wat hij later worden wil. Maar het is belangrijk dat hij zélf antwoordt. Eigen verantwoordelijkheid neemt. Dat is het begin van motivatie. Vervolgens helpen we hem stukje bij beetje die motivatie uit te bouwen. Bij elk succes – hoe klein ook- delen we complimenten uit. Zo krijgt de scholier vertrouwen dat hij op de goede weg is. En durft hij de volgende stap te maken. Kijk hier voor meer info over huiswerkbegeleiding en studiecoaching.
Een paar succesjes en complimenten veroorzaken zomaar een positieve spiraal. Bijvoorbeeld wanneer:
Extra steuntje in de rug nodig?
Kan jouw wel wat extra hulp gebruiken bij het plannen en maken van het huiswerk? Wie weet is huiswerkbegeleiding wel iets voor jouw kind! Tijdens huiswerkbegeleiding leren we leerlingen leren, zodat ze uiteindelijk weer zelfstandig verder kunnen.