-
Een goed begin
Zorg voor een opgeruimde en rustige leeromgeving. Ruim van tevoren je kamer op en leg apparaten weg die voor afleiding kunnen zorgen, zoals je PS4 en mobiel. Het is lastig om je te blijven focussen als je de hele tijd je mobieltje hoort trillen. Bij een goed begin hoort ook voldoende slaap. Wanneer je uitgerust bent presteer je namelijk beter. Ga dus op tijd naar bed!
-
Eet gezond en drink genoeg water
Junkfood en snoep geven je op korte termijn misschien een goed gevoel, maar daarna kom je in een dip. Hierdoor werken je hersenen minder goed en kan je dus ook de lesstof minder goed tot je nemen. Zorg er daarom voor dat je genoeg groente en fruit binnenkrijgt en veel water drinkt. Gezond eten bevordert namelijk je concentratievermogen.
-
Toetsweek planning
In een goede planning staat niet alleen wat je moet doen, maar ook wanneer je dat gaat doen en hoe je het gaat aanpakken. Zo kun je veel beter inschatten hoeveel tijd iets kost. Wij helpen je graag op weg met de invulbare Lyceo Planner. Klik hier om de planner te downloaden.
-
Pauzes nemen
Maak in je schema ruimte voor pauzes. Ga bijvoorbeeld af en toe een rondje lopen. Of beloon jezelf met 15 minuutjes op je mobiel doorbrengen. Zorg er dan wel voor dat je je echt aan die 15 minuten houdt. Zo werk je ergens naartoe, wat voor motivatie zorgt.
-
Hak de stof in stukjes
Grote toetsen leer je nooit ineens, daar is het veel te veel voor. Kijk vooruit in je agenda en verdeel de hoofdstuk(ken) over verschillende kleinere momenten. Drie keer een half uur oefenen of leren levert je meer leerwinst op dan één leermoment van anderhalf uur.
-
Actief werkt beter dan passief
Leren is een werkwoord: je moet er iets voor doen. Actief leren werkt veel beter dan alleen maar ‘doorlezen’. Door met de stof aan de slag te gaan, verwerk je het beter. Hoe doe je dat? Maak een samenvatting, mindmap of tijdlijn, verzin ezelsbruggetjes of maak flitskaartjes (let op: Herlezen, markeren of overschrijven zijn geen actieve verwerkingsvormen).
-
Herhaling is de sleutel
Door stof te herhalen, blijft het veel beter in je hoofd zitten. Plan daarom altijd herhaalmomenten in: minimaal twee voor een SO of MO, minimaal drie voor grotere toetsen. Zo kun je de stof straks dromen.
-
Gebruik YouTube
Loop je bij een bepaald onderwerp even vast? Kijk op YouTube! Hier vind je uitlegvideo’s over allerlei onderwerpen. Zo ook op ons Lyceo-kanaal. Klik hier om onze Lyceo Legt Uit video’s te bekijken.
-
Test jezelf!
Begrijp je de nieuwe leerstof? Test je kennis door de leerstof ‘uit’ je geheugen op te halen (in plaats van alle stof nogmaals te lezen). Dit doe je bijvoorbeeld door vragen uit je (werk)boek (opnieuw) te beantwoorden, verbanden te zoeken tussen verschillende titels/onderdelen binnen een hoofdstuk: waarom horen ze samen? Of door jezelf vragen te stellen: Wie? Wat? Waar? Waarom? Hoe? Welke vragen zou de leerkracht kunnen stellen? Door vragen te bedenken, denk je na als een docent. Dat helpt bij het leren én op de toets.
-
Even terugkijken
Heb je de leerstof onder de knie? Dan is het belangrijk om af en toe stil te staan bij wat je al hebt gedaan. Wat ging goed? En waar heb je nog meer oefening bij nodig? Wat wil je nog vragen aan je docent of een klasgenoot? Vergeet niet om nog een nieuw leermoment in te plannen om deze leerstof nog een keer te herhalen.
-
Tijdens de toets
Het allerbelangrijkst tijdens een toets: goed de vraag lezen. Door een vraag goed te lezen, weet je wat er van je wordt verwacht in het antwoord. Antwoord gegeven? Lees de vraag dan nog eens: heb je alle onderdelen van de vraag beantwoord? Klopt jouw antwoord met de vraag?
-
Check einde toets
Leer jezelf aan om aan het einde van een toets altijd alles nog één keer goed te controleren. Dat voorkomt dat je kostbare punten verliest doordat je bijvoorbeeld de achterkant niet hebt gezien, een vraag hebt overgeslagen of het blaadje te snel hebt ingeleverd.
Extra ondersteuning
Kun je na het lezen van deze tips nog wel wat extra hulp gebruiken? Wellicht is huiswerkbegeleiding dan de oplossing voor jou. Tijdens de huiswerkbegeleiding word je geholpen met plannen, kun je vragen stellen over de stof en controleren wij of je het leerwerk goed kent.