Mark van der Meer rondt dit jaar de lerarenopleiding af. Als examentrainer en selecteur bij Lyceo heeft hij al veel praktijkervaring opgedaan, waar hij als aankomend docent de vruchten van plukt. Toen vorig jaar zijn stagebegeleidster langdurig uitviel, nam Mark de klas tijdelijk van haar over. Nogal onverwacht, maar toch stond hij vol zelfvertrouwen voor de groep.
In 2021 rondde Aeilt-Jan Takken zijn studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek af. Zijn hele studententijd gaf hij examentrainingen bij Lyceo. Dat beviel hem zo goed, dat hij onlangs begon aan de lerarenopleiding. Of hij daarna meteen gaat beginnen in het onderwijs weet hij nog niet, maar dat hij er zal eindigen, is zeker.
Lees hier het interview met Fleur Huiberts, docent op een middelbare school in Amsterdam
Toen Fleur Huiberts in 2009 solliciteerde naar een bijbaan in het aanvullend onderwijs, had ze niet kunnen vermoeden dat ze elf jaar later voor de klas zou staan. Bij Lyceo werkte ze onder meer als
regiomanager en projectcoördinator. Inmiddels heeft Fleur haar eerstegraads bevoegdheid gehaald en werkt ze op een middelbare school in Amsterdam.
Furkan Ipekçi doet de lerarenopleiding economie, volgt een masteropleiding om zijn eerstegraads bevoegdheid te halen en werkt daarnaast als begeleider bij Lyceo. Vroeger dacht hij nooit aan werken in het onderwijs, maar inmiddels weet Furkan zeker dat het vak van docent zijn droombaan is.
Om naast haar studie aan de iPabo werkervaring op te doen in het onderwijs, werkt Nola Benjamin (22) bij Lyceo. Daar geeft ze onder meer huiswerkbegeleiding, werkt ze bij Lyceo Opstap en ondersteunt ze leerlingen met een leerachterstand.
Valerie van Reeuwijk studeerde psychologie, maar werd zo enthousiast van haar bijbaan in het onderwijs, dat ze na haar afstuderen verder ging met de lerarenopleiding. Nu werkt Valerie als docent Nederlands op een middelbare school, studeert ze in deeltijd en geeft ze ook nog examentraining bij Lyceo.
Meteen na de havo ging Olivia Gerritsen door met de lerarenopleiding Frans, aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Toen haar stage op een middelbare school vanwege corona werd afgebroken, zat ze niet bij de pakken neer. Om toch ervaring op te doen in het onderwijs, werkt Olivia nu als Onderwijsheld.
Gideon Ikpekaogu geeft bijles en huiswerkbegeleiding op een school in Amsterdam. Op jonge leeftijd verhuisde hij vanuit Nigeria naar Nederland. Daarna werd hij geselecteerd voor twee studiebeurzen en volgde hij een deel van zijn opleiding in Amerika. Nu studeert Gideon aan de UvA en droomt hij van een toekomst in het onderwijs.
Lees hier het interview met Lea Belde, docent Engels op het Candea College in Duiven.
Lea Belde ontdekte door haar bijbaan bij Lyceo dat ze veel voldoening haalt uit lesgeven. Inmiddels werkt ze als docent Engels, maar ze springt in de weekenden en de vakanties nog steeds graag bij als examentrainer.
Om wat bij te verdienen én ervaring op te doen, werkte Joël Albert de la Bruhéze tijdens z’n studie geschiedenis bij Bijlesnetwerk in Nijmegen. Door de vlieguren die hij daar maakte, begon hij zijn loopbaan als leraar met meer zelfvertrouwen.
Op de middelbare school vond Lieke Elbersen het al leuk om medeleerlingen uitleg te geven. Dat plezier zette ze tijdens haar universitaire studie om in een bijbaan bij Bijlesnetwerk. Ze heeft vijf jaar examentraining, bijles en invallessen gegeven en werkt nu fulltime als docent Scheikunde.
Tom Schils is vestigingscoördinator bij Lyceo. Toen hij zag wat persoonlijke begeleiding kan doen voor het zelfvertrouwen van een leerling, besloot hij de lerarenopleiding te volgen.
Matthijs Castelijn gaf tijdens z’n middelbare schooltijd al zwemtraining. Dat vond hij zo leuk dat hij op het idee kwam om bij Lyceo te solliciteren. Naast z’n studie econometrie geeft hij sinds twee jaar op verschillende locaties huiswerkbegeleiding, examentrainingen en bijles.