Een carrière in het onderwijs


Het aanvullend onderwijs zet jaarlijks duizenden studenten in binnen het basis- en voortgezet onderwijs. Zij werken intensief met leerlingen en bieden ondersteuning op scholen door heel Nederland. Door deze bijbaan ontdekken zij hoeveel voldoening het geeft om kennis over te brengen, hoe bijzonder het is om een band op te bouwen met leerlingen en hoe afwisselend een baan in het onderwijs werkelijk is.

Het onderwijs heeft moeite met het vinden van voldoende gemotiveerde en getalenteerde jonge leraren; de lerarentekorten zijn in sommige regio’s fors. Lyceo levert een bijdrage aan deze maatschappelijke uitdaging, door juist aan starters op de arbeidsmarkt te laten zien welke kansen het onderwijs biedt. Dat doen we door de studenten via hun bijbaan kennis te laten maken met het vak. Maar ook door onze samenwerkingen met lerarenopleiders in Nederland. Zo maken we samen de stap van flexibel werken in het aanvullend onderwijs naar een vaste baan in het reguliere onderwijs zo klein mogelijk.

Enquête

Uit een recente enquête onder ruim 1.200 van onze studentbegeleiders blijkt dat zij hun werkzaamheden in het aanvullend onderwijs niet alleen een interessante bijbaan vinden maar dat zij hierdoor ook een carrière in het onderwijs overwegen. Ruim 50% van de studenten geeft aan dat de interesse voor het werken in het onderwijs sterk gegroeid is door de opgedane ervaringen. Daarnaast geeft 38% aan geïnteresseerd te zijn in het volgen van een lerarenopleiding als deze in een verkorte vorm mogelijk zou zijn. Daarom informeren wij onze studenten niet alleen over de mogelijkheden om een lerarenopleiding te volgen, maar onderzoeken wij bovendien samen met lerarenopleiders of en hoe een verkort programma voor deze groep mogelijk is. Lees hier meer over dit onderzoek.

Ben jij zelf student, en wil je weten welke mogelijkheden er voor jou zijn om je 1e of 2e graads bevoegdheid te behalen? Klik dan hier.

Voorbeelden uit de praktijk

Dat een bijbaan in het aanvullend onderwijs kan leiden tot een vaste baan als docent, bewijzen deze oud-begeleiders. Ze werken inmiddels als docent, of zijn bezig hun bevoegdheid te behalen. Een ding is zeker: voor de klas staan en werken met leerlingen is iets wat zij voor de rest van hun leven willen blijven doen!

Lees hier het interview met Mark van der Meer, student aan de lerarenopleiding en werkzaam bij Lyceo als examentrainer en selecteur.

Mark van der Meer rondt dit jaar de lerarenopleiding af. Als examentrainer en selecteur bij Lyceo heeft hij al veel praktijkervaring opgedaan, waar hij als aankomend docent de vruchten van plukt. Toen vorig jaar zijn stagebegeleidster langdurig uitviel, nam Mark de klas tijdelijk van haar over. Nogal onverwacht, maar toch stond hij vol zelfvertrouwen voor de groep.

Lees hier het interview met Aeilt-Jan Takken, student aan de lerarenopleiding en voorheen examentrainer bij Lyceo

In 2021 rondde Aeilt-Jan Takken zijn studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek af. Zijn hele studententijd gaf hij examentrainingen bij Lyceo. Dat beviel hem zo goed, dat hij onlangs begon aan de lerarenopleiding. Of hij daarna meteen gaat beginnen in het onderwijs weet hij nog niet, maar dat hij er zal eindigen, is zeker.

Lees hier het interview met Fleur Huiberts, docent op een middelbare school in Amsterdam

Toen Fleur Huiberts in 2009 solliciteerde naar een bijbaan in het aanvullend onderwijs, had ze niet kunnen vermoeden dat ze elf jaar later voor de klas zou staan. Bij Lyceo werkte ze onder meer als
regiomanager en projectcoördinator. Inmiddels heeft Fleur haar eerstegraads bevoegdheid gehaald en werkt ze op een middelbare school in Amsterdam.

Lees hier het interview met Furkan Ipekçi, student aan de lerarenopleiding economie en werkzaam als begeleider bij Lyceo.

Furkan Ipekçi doet de lerarenopleiding economie, volgt een masteropleiding om zijn eerstegraads bevoegdheid te halen en werkt daarnaast als begeleider bij Lyceo. Vroeger dacht hij nooit aan werken in het onderwijs, maar inmiddels weet Furkan zeker dat het vak van docent zijn droombaan is.

Lees hier het interview met Nola Benjamin, student aan de iPabo en daarnaast werkzaam als o.a. huiswerkbegeleider bij Lyceo.

Om naast haar studie aan de iPabo werkervaring op te doen in het onderwijs, werkt Nola Benjamin (22) bij Lyceo. Daar geeft ze onder meer huiswerkbegeleiding, werkt ze bij Lyceo Opstap en ondersteunt ze leerlingen met een leerachterstand.

Lees hier het interview met Valerie van Reeuwijk, deeltijd student aan de lerarenopleiding Nederlands en Spaans en daarnaast 24 uur per week werkzaam als docent Nederlands op een middelbare school.

Valerie van Reeuwijk studeerde psychologie, maar werd zo enthousiast van haar bijbaan in het onderwijs, dat ze na haar afstuderen verder ging met de lerarenopleiding. Nu werkt Valerie als docent Nederlands op een middelbare school, studeert ze in deeltijd en geeft ze ook nog examentraining bij Lyceo.

Lees hier het interview met Olivia Gerritsen, student aan de lerarenopleiding Frans en ook werkzaam als Onderwijsheld op een school in Velp.

Meteen na de havo ging Olivia Gerritsen door met de lerarenopleiding Frans, aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Toen haar stage op een middelbare school vanwege corona werd afgebroken, zat ze niet bij de pakken neer. Om toch ervaring op te doen in het onderwijs, werkt Olivia nu als Onderwijsheld.

Lees hier het interview met Gideon Ikpekaogu, student aan de UvA en daarnaast huiswerkbegeleider en bijlesdocent bij Lyceo.

Gideon Ikpekaogu geeft bijles en huiswerkbegeleiding op een school in Amsterdam. Op jonge leeftijd verhuisde hij vanuit Nigeria naar Nederland. Daarna werd hij geselecteerd voor twee studiebeurzen en volgde hij een deel van zijn opleiding in Amerika. Nu studeert Gideon aan de UvA en droomt hij van een toekomst in het onderwijs.

Lees hier het interview met Lea Belde, docent Engels op het Candea College in Duiven.

Lea Belde ontdekte door haar bijbaan bij Lyceo dat ze veel voldoening haalt uit lesgeven. Inmiddels werkt ze als docent Engels, maar ze springt in de weekenden en de vakanties nog steeds graag bij als examentrainer.

Lees hier het interview met Joël Albert de la Bruhéze, docent geschiedenis op het Christelijk Lyceum in Apeldoorn.

Om wat bij te verdienen én ervaring op te doen, werkte Joël Albert de la Bruhéze tijdens z’n studie geschiedenis bij Bijlesnetwerk in Nijmegen. Door de vlieguren die hij daar maakte, begon hij zijn loopbaan als leraar met meer zelfvertrouwen.

Lees hier het interview met Lieke Elbersen, docent scheikunde op het Veluws College Walterbosch in Apeldoorn.

Op de middelbare school vond Lieke Elbersen het al leuk om medeleerlingen uitleg te geven. Dat plezier zette ze tijdens haar universitaire studie om in een bijbaan bij Bijlesnetwerk. Ze heeft vijf jaar examentraining, bijles en invallessen gegeven en werkt nu fulltime als docent Scheikunde.

Lees hier het interview met Tom Schils, vestigingscoördinator bij Lyceo en momenteel bezig met de lerarenopleiding geschiedenis.

Tom Schils is vestigingscoördinator bij Lyceo. Toen hij zag wat persoonlijke begeleiding kan doen voor het zelfvertrouwen van een leerling, besloot hij de lerarenopleiding te volgen.

Lees hier het interview met Matthijs Castelijn, student econometrie en begeleider bij Lyceo. Matthijs is inmiddels toegelaten tot de educatieve minor wiskunde om zijn lesbevoegdheid wiskunde te halen.

Matthijs Castelijn gaf tijdens z’n middelbare schooltijd al zwemtraining. Dat vond hij zo leuk dat hij op het idee kwam om bij Lyceo te solliciteren. Naast z’n studie econometrie geeft hij sinds twee jaar op verschillende locaties huiswerkbegeleiding, examentrainingen en bijles.