Lyceo Extra in beeld: David, Els, Rosalie en Victor

Lyceo zet zich al sinds het begin in voor meer kansengelijkheid in het onderwijs. De belangrijkste manier waarop we dat doen is door onze begeleiding kosteloos aan te bieden aan leerlingen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. En dat heeft resultaat: niet alleen halen onze Lyceo Extra-leerlingen betere cijfers, ook persoonlijke succesverhalen zijn er genoeg. Vandaag vertellen vestigingsmanagers Rosalie Drijver, Victor Hupe en Els van der Veer en clustermanager David Dutrieux over wat hen drijft in hun werk met deze leerlingen. 

Afbeelding voor Lyceo Extra in beeld: David, Els, Rosalie en Victor

Vestigingsmanager Rosalie Drijver van het Vechtstede College in Weesp heeft op deze school en op de Lyceo-hub in Hilversum 8 Lyceo Extra-leerlingen onder haar hoede. ”Meestal worden we gecontacteerd door de mentor of zorgcoördinator die ziet dat een leerling wel wat extra hulp kan gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de cijfers achterblijven of door een lastige thuissituatie. Vaak zijn het dan vooral de studievaardigheden waar zo’n leerling op vastloopt, maar ook het ontbreken van een rustige studieplek thuis kan de aanleiding zijn. 

Zodra er een hulpvraag binnenkomt, neemt Lyceo contact op met de ouders en worden er afspraken gemaakt. Waar mogelijk wordt de begeleiding op school gegeven. ”Door intern aanwezig te zijn willen we ervoor zorgen dat onze begeleiding zo goed mogelijk aansluit op die van de school. We houden de lijntjes kort tussen vestigingsmanagers en mentoren en leren van elkaar.”  

Is de begeleiding eenmaal opgestart, dan is één ding heel belangrijk: persoonlijke aandacht. ”Wat je aandacht geeft, groeit,” aldus Rosalie. Als vestigingsmanager kent ze iedere leerling persoonlijk en heeft ze een hechte band met hen. ”Leerlingen groeien in hun zelfvertrouwen en succesbeleving als je ze daar met aandacht bij helpt, bijvoorbeeld door te werken aan studievaardigheden.” Dat begint bij leren hoe je een planning maakt en je daaraan houdt. ”Daarnaast werken we aan het bedenken van een aanpak voor het huiswerk en lopen we samen door stof heen en/of overhoren we. Verder zorgen we voor genoeg herhaling en reflecteren we met leerlingen op het gemaakte werk of de toets. Soms is hun aanpak van de opdrachten al goed, maar hebben ze wat extra uitleg op de inhoud nodig.  

Maar persoonlijke aandacht betekent ook dat het schoolwerk soms juist op de tweede plaats komt, weet vestigingsmanager Els van der Veer. Zij beheert de eigen locatie Lyceo Hoge Rijndijk en begeleidt een handjevol Lyceo Extra-leerlingen verspreid over verschillende scholen in Leiden. ”Sommigen pakken de handvatten die we ze bieden snel op, bij anderen duurt het langer door de thuissituatie.” Er kan van alles spelen: van heftige familiesituaties tot geldzorgen. ”Een leerling die vorig jaar was begonnen, trok het niet vanwege de thuissituatie. Toen hebben we de begeleiding even stopgezet en zijn we later opnieuw begonnen. Dan zie je dat het beter gaat, maar dat het bijvoorbeeld lastig is om te onthouden om alle schoolspullen mee te nemen.” Rosalie: ”Ze zijn enorm gemotiveerd om alles eruit te halen wat erin zit, ondanks hun omstandigheden.” 

David Dutrieux, clustermanager voor regio Leiden, herkent dat beeld. ”Wanneer een leerling door omstandigheden minder vaak naar de huiswerkbegeleiding kan komen, is het heel fijn als je de uren kunt pauzeren totdat de rust weer terugkeert. Op die manier kunnen wij juist continuïteit bieden op het moment dat de leerling dat nodig heeft. We proberen de juiste omstandigheden te creëren om leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen en op hun eigen niveau te laten presteren.” Een belangrijk onderdeel van die ideale omstandigheden is een rustige, stabiele omgeving, een veilige plek weg van de onrust van thuis, ziet Els. Het raakt haar als ze ziet dat sommige leerlingen echt ontzorgd moeten worden. ”We bieden ze de erkenning dat zij er ook mogen zijn. Dan zie je langzaam het zelfvertrouwen en enthousiasme toenemen en de zorgen afnemen. Ze komen met een glimlach naar de begeleiding.Ook de ouders worden echter ontzorgd door de specialistische opvang van hun kind, zegt Rosalie.  

Binnen Davids cluster zijn er 28 leerlingen die een Lyceo Extra-traject volgen. Dat zijn er iets meer dan de gebruikelijke 1 op 10 maar ik heb er liever meer dan minder, want dankzij Lyceo Extra kan in principe iedere leerling die het nodig heeft extra hulp krijgen.” Els en Rosalie voegen daaraan toe: ”Zonder Lyceo Extra zouden we honderden leerlingen minder kunnen helpen bij het beleven van een bloeiende schooltijd. Die zouden dan tussen wal en schip vallen.” Victor Hupe, vestigingsmanager van Lyceo Wassenaar en begeleider van 6 Extra-leerlingen, benadrukt het belang van dit traject voor de kansengelijkheid. ”Lyceo Extra zorgt ervoor dat extra ondersteuning er ook is voor degenen zonder kansrijke ouders. Dankzij die ondersteuning worden talenten benut ondanks negatieve omstandigheden en hoeft niemand achter te blijven in het leven.” Rosalie: ”Lyceo Extra geeft mijn werk echt meer betekenis.”