”Iedere leerling verdient het om te groeien”

Bij Lyceo vinden we het belangrijk dat elk kind op school tot zijn recht kan komen. Onze diensten hebben we daarom gebaseerd op 4 pijlers, en een daarvan is studiebegeleiding.

Afbeelding voor ”Iedere leerling verdient het om te groeien”

Bij Lyceo vinden we het belangrijk dat elk kind op school tot zijn recht kan komen. Onze diensten hebben we daarom gebaseerd op 4 pijlers, en een daarvan is studiebegeleiding. Dagelijks helpen we talloze kinderen verspreid over heel Nederland met hun schoolwerk. Van bijles tot huiswerkbegeleiding en van basisvaardigheden bijspijkeren tot brugklasvoorbereiding: het is maar net wat er nodig is om (weer) goed mee te kunnen komen tijdens de les. Hoe dat er precies uitziet, dat bepaalt Team Onderwijs: zij sturen elke dag al onze vestigingen aan. ”Uiteindelijk willen we dat iedere leerling bij ons terecht kan met de hulpvraag die zij of hij heeft,” vertelt Wouter Beinema, manager onderwijs. 

Wat is goede begeleiding? Wat zijn methoden of waarden die we overal terug willen zien? Daar proberen wij de kaders voor te bepalen,” vertelt Anouk Raeven, tevens manager onderwijs. Anouk, Wouter en directeur onderwijs Nicole Arendsen zijn alle drie begeleider of vestigingsmanager geweest. Daardoor weten ze als geen ander hoe belangrijk de afstemming tussen het ontwikkelen en toepassen van beleid is. ”Een school in Maastricht is anders dan een school in Amsterdam,” vertelt Nicole. ”De leerlingen zijn anders, en dus is de praktijk anders.” Wouter vult aan: ”Wat er op de vestiging en onder de leerlingen gebeurt, bepaalt hoe we de begeleiding vormgeven.” 

Een groot deel van hun werk speelt zich dan ook af op onze scholen- en zelfstandige vestigingen. Nicole: ”We zijn elke dag bezig met het vinden en creëren van oplossingen en kansen voor uitdagingen binnen het onderwijs.” Daarbij staat de leerling altijd centraal. Nicole herinnert zich leerlingen met faalangst die uiteindelijk toch vol vertrouwen hun toetsweek in gingen en leerlingen die ze vanaf hun allereerste dag in de brugklas tot hun eindexamen hebben begeleid. Anouk : ”Soms heb je leerlingen die standaard naast je bureau zitten omdat ze te veel last hadden van prikkels en uiteindelijk tóch die lastige Franse woordjes in hun hoofd krijgen. En leerlingen die bijles nodig hebben, zitten vaak in een neerwaartse spiraal van lage cijfers en weinig motivatie. Als je dan opgaven voordoet, samen doet en het ze vervolgens zelf laat nadoen, gaan ze met kleine stapjes vooruit.”  

Wouter: Voor ons is dat de kern van het aanvullend onderwijs: aansluiten bij wat de leerling nodig heeft om het beste uit zichzelf te halen. Soms betekent dat structuur bieden door ze studievaardigheden aan te leren. Maar uiteindelijk gaat het om de persoonlijke band die je met een leerling opbouwt. Je biedt ze veiligheid: de een heeft behoefte aan een plek tussen school en thuis in, de ander moet vooral leren zichzelf niet meer in de weg te zitten bij een lastig vak. De groei in zelfvertrouwen is het mooist om te zien.”  Nicole: ”Iedere leerling verdient het om te groeien, zowel in de schoolcarrière als op persoonlijk vlak.”