Lyceo Extra in beeld: David, Els, Rosalie en Victor
Vestigingsmanagers Rosalie, Victor en Els en clustermanager David vertellen meer over wat hen drijft in hun werk met Lyceo Extra-leerlingen.
Een van de initiatieven waar vestigingsmanager Charlotte zich sterk voor maakt, is de Toetsweek Ondersteuningsklas (TWOK).
Soms moet je even stilstaan om vooruit te komen. Dat is precies wat Charlotte Rijksen (35) deed toen ze merkte dat haar werk in de commerciële sector haar niet de voldoening gaf die ze zocht. Na haar studie Hotel- en Eventmanagement kwam ze terecht in de recruitment- en uitzendbranche, maar ze miste het gevoel écht iets voor mensen te kunnen betekenen. Ze besloot het roer om te gooien en een baan te vinden waarin dat wél kon. Zo begon haar avontuur bij Lyceo. In dit interview vertelt ze over haar carrièrestap, haar passie voor onderwijs en haar mooiste succesverhalen.
Van oppas naar vestigingsmanager
Charlotte heeft altijd al een natuurlijke drive gehad om anderen te helpen. “Mijn allereerste bijbaantje was oppassen. Ik vond het geweldig om met kinderen bezig te zijn en hen te ondersteunen.” Zelfs op de basisschool hielp ze jongere leerlingen met lezen. Toch duurde het even voordat ze haar roeping vond. “Ik wilde altijd al de PABO doen, maar het kwam er nooit van.” Na een periode van bezinning solliciteerde ze bij Lyceo voor een bijbaan op de HR-afdeling of de klantenservice. Maar één vraag tijdens haar sollicitatiegesprek veranderde alles: Wat vond je het leukste aan je banen tot nu toe? Het antwoord? Het managen, organiseren, plannen en communicatie… maar vooral het werken met mensen. En zo werd Charlotte vestigingsmanager op het Mendelcollege in Haarlem.
Een veilige haven voor leerlingen
Als vestigingsmanager op het Mendelcollege was Charlotte verantwoordelijk voor alles wat er op de vestiging gebeurde. Maar haar werk ging verder dan alleen het managen: “Ik vind het belangrijk om zichtbaar te zijn voor de leerlingen. In de ochtend deed ik mijn administratieve en coördinerende taken en ’s middags begeleidde ik leerlingen tijdens de huiswerkbegeleiding.” Het mooiste aan haar werk? “Dat leerlingen zich veilig voelen en vertrouwen hebben.” Dat vertrouwen zag ze terug toen ze de overstap maakte naar Oegstgeest. “Veel ouders en leerlingen reageerden toen ik vertrok. Ze bedankten me en vertelden hoe jammer ze het vonden. Dat geeft aan dat je echt iets hebt betekend. En daar doe je het natuurlijk voor!”
Lyceo Extra en de Toetsweek Ondersteuningsklas
Charlotte heeft veel bijzondere momenten meegemaakt, maar sommige blijven haar altijd bij. “Eén leerling had 14 tekorten. Dankzij ons Lyceo Extra-programma hebben we haar de begeleiding kunnen bieden die ze nodig had. En met succes, ze knalde keihard en is overgegaan naar het volgende schooljaar.”
Ook de TWOK (Toetsweek Ondersteuningsklas) is een groot succes. “Leerlingen vinden de toetsweek vaak overweldigend. Met de TWOK helpen we hen voorafgaand aan en tijdens de toetsweek met plannen, leren leren en zelfvertrouwen opbouwen. Het mooie is dat veel leerlingen na deze ervaring ook kiezen voor huiswerkbegeleiding.” Charlotte heeft de TWOK mede vormgegeven en ervoor gezorgd dat het goed georganiseerd en effectief werd. “Tijdens de TWOK op het Mendelcollege hadden we in één weekend zo’n 90 leerlingen, verdeeld over twee dagen. Samen met Maud (assistent-vestigingsmanager) en negen begeleiders zorgden we ervoor dat iedereen in een rustige omgeving kon werken.” De TWOK is een laagdrempelige manier voor leerlingen waarop zij kunnen ervaren hoe waardevol extra begeleiding kan zijn. “Tijdens de TWOK zie je leerlingen echt groeien. Het is geweldig om te zien hoe leerlingen met meer zelfvertrouwen en betere cijfers de toetsweek ingaan.”
Van Haarlem naar Oegstgeest
Sinds januari is Charlotte vestigingsmanager op de zelfstandige vestiging in Oegstgeest. “Het is fijn om dichter bij huis te werken, minder reistijd, en het voelt echt als mijn eigen toko. Deze vestiging in Oegstgeest is groot, we begeleiden elke week zo’n 100 leerlingen. We begeleiden niet alleen middelbare scholieren met onder andere huiswerkbegeleiding en bijles, maar we helpen ook basisschoolleerlingen en bieden remedial teaching aan. Ik zit hier nog maar kort, maar heb mijn draai inmiddels gevonden.”
Samen successen vieren
“Als ik een mooi berichtje krijg van een ouder of een leerling die een geweldig resultaat heeft behaald, dan stuur ik dat direct door naar het team.”, vertelt Charlotte. “Het is belangrijk om samen stil te staan bij wat we bereiken. Die successen boeken we met elkaar.” Voor Charlotte draait het niet alleen om de resultaten, maar ook om de verbinding binnen haar team. “Het geeft zoveel energie als je samen kunt vieren dat een leerling vooruit is gegaan.” Die behoefte aan verbinding strekt zich verder uit dan alleen haar eigen vestiging. “Toen ik hoorde dat er iemand werd gezocht voor het bestuur van Lyceo Nablijven, de medewerkersvereniging, hoefde ik niet lang na te denken. Ik geloof in een goede connectie tussen collega’s, zowel op de vestigingen als binnen de organisatie.” Inmiddels zet Charlotte zich, samen met Crissy, Coen en Kristie, in om activiteiten vanuit Nablijven te organiseren en de onderlinge band binnen Lyceo te versterken. “Een fijn team en een goede sfeer maken echt het verschil – zowel voor leerlingen als collega’s”, aldus Charlotte.