Dyscalculie of moeite met rekenen?
Heeft je kind moeite met rekenen, of daadwerkelijk dyscalculie? Lees hier wat dyscalculie kenmerkt, hoe dit getest wordt en hoe je hierbij kan helpen.
Vanaf de bovenbouw van de basisschool wordt er van je kind verwacht dat hij of zij kan begrijpen waar een tekst of boek over gaat. Daarom kiezen scholen ervoor om leerlingen een boekpresentatie, boekenbeurt of boekverslag te laten maken. Veel scholen kiezen voor een boekpresentatie, maar een deel ook voor een boekverslag. Uiteindelijk bestaan beide voor het grootste gedeelte uit dezelfde informatie, alleen het eindproduct is anders: de één mondeling, de ander op papier. Maar wat houdt zo’n boekverslag dan in? En hoe kun je jouw kind hierbij helpen?
Voor een boekverslag leest jouw kind thuis of op school een boek, waarna hij of zij een boekverslag schrijft. Bij het maken van een boekverslag komen meerdere vaardigheden kijken. Je kind moet:
In het boekverslag, maar ook tijdens een boekpresentatie, moet je kind in eigen woorden kunnen vertellen waar het boek over gaat. Dit is een van de belangrijkste leerpunten. Het is namelijk een goede start om te leren om een samenvatting te maken. Je kind moet goed begrijpen waar het boek over gaat, om het in eigen woorden te kunnen samenvatten. Een vaardigheid waar hij of zij nog lang iets aan zal hebben.
Hoe ga je nou het beste van start? En hoe kun je jouw kind hier het beste bij helpen? Begin met het kiezen van een boek, samen met jouw kind. Kies een boek dat hij of zij ook echt interessant en leuk vindt. Maar let ook op of het leesniveau van je kind wel overeenkomt met het boek. Een boek met een hoger leesniveau, maakt het voor jouw kind heel lastig om te begrijpen waar het boek over gaat. Dit zorgt uiteindelijk voor frustratie en een minder goed boekverslag.
Kiest jouw kind het boek op school? Dan zal de leerkracht helpen bij het kiezen van een boek op het juiste niveau. Kiest jouw kind het boek zelf? Vraag dan na bij de leerkracht wat het leesniveau van je kind is. Merk je al snel aan je kind dat het boek wat hij of zij gekozen heeft toch te moeilijk is? Kies dan een ander boek op een lager leesniveau.
Lees het gekozen boek samen met je kind, lees hem of haar af en toe voor en laat je kind ook vooral zelf lezen. Spreek eventueel een vast moment af waarop je kind in het boek leest. Bijvoorbeeld wanneer hij of zij thuis komt van school, net na het eten, of vlak voor het slapen gaan. Een moment waar jij en je kind zich prettig bij voelen.
Bespreek het boek af en toe eens tussendoor. Zo weet je of jouw kind het boek wel echt begrijpt. Het is makkelijker om tussendoor alvast wat uit te leggen of te bespreken, dan aan het eind erachter te komen dat je kind er eigenlijk niks van snapt. Dan moet je kind het boek weer opnieuw lezen, of moet jij alles voorkauwen. Dat is niet ideaal!
Nadat je kind het boek helemaal uitgelezen heeft, begint hij of zij pas aan het verslag zelf.
Vaak geeft de leerkracht een blad mee waarop jouw kind het boekverslag moet maken. Dit is een vast format waarop je kind verschillende onderdelen moet invullen. Krijgt je kind geen blad of verdere instructies mee naar huis? Zorg dan in ieder geval dat je de volgende onderdelen meeneemt:
Het is belangrijk dat je je kind zoveel mogelijk zelf laat lezen en het boekverslag laat maken. Uiteraard kun je jouw kind helpen aan de hand van bovenstaande tips en informatie. Beantwoord de vragen wel zoveel mogelijk op het initiatief van jouw kind en help waar nodig. Zo leert jouw kind hier het meeste van en haalt hij of zij er alles uit voor het vervolg van zijn of haar schoolcarrière.
Tip: Ga samen met jouw kind aan de slag met oefenboeken om de leesmotivatie te vergroten.
Extra steuntje in de rug nodig?
Kan je kind wel wat extra hulp en uitleg gebruiken bij de basisvaardigheden? Wie weet dat basisschool bijles iets voor hem of haar is! Tijdens basisschool bijles geven we jouw kind een extra steuntje in de rug, gericht op taal of rekenen.