Dyscalculie of moeite met rekenen?
Heeft je kind moeite met rekenen, of daadwerkelijk dyscalculie? Lees hier wat dyscalculie kenmerkt, hoe dit getest wordt en hoe je hierbij kan helpen.
Op de basisschool was het lekker overzichtelijk: je had een paar keer per jaar een gesprek met de leerkracht (soms waren dat er twee) van je kind, die je bovendien al best goed kende van een praatje bij het brengen en halen.
Op de middelbare school moet je gericht afspraken maken met vakdocenten, die je vaak nog nooit hebt ontmoet, om te praten over de prestaties en het gedrag van je kind bij dat specifieke vak. En dat kan bij elk vak weer totaal anders zijn.
Daarnaast is er vaak ook een paar keer per jaar een gesprek met de mentor, daar kun je het over het algemene functioneren in de klas en op school hebben.
Zo’n tafeltjesavond is voorbij voor je het weet, dus hoe bereid je je zo goed mogelijk voor en haal je er de informatie op die je nodig hebt?
Een paar tips:
Zorg dat je weet wat je wilt vragen
Voorkom dat het gesprek blijft hangen in de laatste cijfers die je kind gehaald heeft en bedenk van tevoren goed wat je precies wilt vragen. Heb je heel veel vragen of is er een probleem? Stel dan een vervolgafspraak voor, zodat je uitgebreider in gesprek kunt. De volgende ouders staan vaak alweer te wachten voor de deur en dat praat niet echt lekker rustig…
Weet dat jullie aan dezelfde kant staan
Probeer erop te vertrouwen dat de docent net zo goed het beste wil voor jouw kind als jijzelf. Jullie denken allebei vanuit zijn of haar belang. Het verschil is alleen, dat de docent je kind maar een paar uur per week in een grote groep ziet en jij elke dag een-op-een. Je kunt dus niet verwachten dat hij net zo betrokken is als jij.
Ook goed om in je achterhoofd te houden: jullie begeven je tijdens het gesprek allebei op gevoelig terrein. Als de docent vragen stelt over thuis, doet hij dat niet om te controleren. Omgekeerd moet de docent zich ook niet aangevallen voelen als jij vragen stelt over school. Vraag waarom hij bepaalde dingen wil weten en of er dingen zijn waar hij zich zorgen over maakt. Bespreek vooral ook de dingen die wel goed gaan!
Ontdek een andere kant van je kind
Vaak gedraagt je kind zich op school heel anders dan thuis. Hij of zij loopt daar bovendien 5 dagen per week rond, dus je mag verwachten dat de school een aardig beeld heeft van je kind. Ga dus altijd naar het oudergesprek, ook als er geen specifieke problemen zijn. Zeker als je kind thuis niet zoveel vertelt over wat hij op school meemaakt en/of uitspookt. Zo steek je nog eens wat op!
Zet afspraken op papier
Als je concrete afspraken maakt met een docent, over extra begeleiding of een bepaalde aanpak bijvoorbeeld, zet die dan op papier. Mail ze naar de docent en maak eventueel een vervolgafspraak om de resultaten te bespreken.
Extra steuntje in de rug nodig?
Kan uw zoon of dochter wel wat extra hulp gebruiken bij het plannen en maken van het huiswerk? Wie weet dat huiswerkbegeleiding iets voor hem of haar is! Tijdens huiswerkbegeleiding leren we leerlingen leren, zodat ze uiteindelijk weer zelfstandig verder kunnen.