Leren leren, hoe werkt het precies?

We besteden er in onze begeleiding al volop aandacht aan, maar hoe zit het ook alweer precies met dat leren leren? We zetten het voor je op een rijtje:

Afbeelding voor Leren leren, hoe werkt het precies?

Plannen

Gaat vooraf aan het leren, maar is minstens zo belangrijk. Als je overzicht hebt, weet je wat je moet doen en dat geeft rust. Als je een toetsweek hebt bijvoorbeeld, moet je verschillende vakken leren. Daarnaast heb je ook nog wel andere dingen te doen, zoals sport of een bijbaantje. Met een planning weet je precies wat je wanneer moet doen, dan hoef je daar niet meer over na te denken.

Structureren

Dit is de volgende stap, je gaat nu structuur aanbrengen in je leerstof. Om te beginnen ga je hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden. Dat doe je door te bepalen wat in de tekst echt belangrijk is, dingen die je niet kunt weglaten. Die schrijf je op in je samenvatting. Bijzaken zijn er vooral om de hoofdzaken toe te lichten (voorbeelden, anekdotes, toelichtingen, enzovoort), die kun je weglaten. Je kunt ook een mindmap maken, of een tijdlijn (hierover meer bij Herhalen).

Mindmap

Een mindmap kan je helpen om overzicht te krijgen over je leerstof. Het is eigenlijk heel simpel: je pakt een leeg vel papier en schrijft in het midden groot het hoofdonderwerp op. Daarna ga je hier met lijnen deelonderwerpen aan verbinden.
Gebruik voor elk onderwerp één woord, als dat niet lukt gebruik je er zo min mogelijk. Aan de deelonderwerpen hang je weer subonderwerpen. Leef je uit met kleur en maak er ook tekeningen bij.

Herhalen

Je kunt natuurlijk de stof tien keer lezen, maar er zijn ook andere manieren om je stof te herhalen. Probeer eens te variëren: bij woordjes leren kun je bijvoorbeeld kijken of je ze kunt onderverdelen in thema’s. Maak oefentoetsen om te kijken of je alles onder de knie hebt. Leg aan een klasgenoot in je eigen woorden een moeilijk onderwerp uit. En bij vakken als geschiedenis en aardrijkskunde kan het maken van een tijdlijn goed werken.

Tijdlijn

Teken een horizontale lijn en verdeel die in vakjes. Elk vakje is een jaartal of een periode. Erboven of eronder schrijf je welke belangrijke gebeurtenis er toen was. Voeg plaatjes of tekeningen toe die voor jou iets toevoegen. Door actief met de stof bezig te zijn, kun je beter onthouden wat je moet leren.

Reflecteren

Dit is een ander woord voor terugkijken. Ook dat kan op verschillende manieren. Je kunt met anderen praten over de leerstof: wat viel jullie op, kun je een koppeling maken met andere vakken, is deze informatie buiten school ook bruikbaar, enzovoort. Je kunt ook reflecteren op hoe je hebt geleerd: ben je tevreden over je aanpak, wat zou er beter kunnen, wat werkte goed en wat werkte niet?

Bewezen effectief

Of deze methode echt werkt, vraag je je misschien af. Jazeker: Lyceo werkt namelijk alleen met methodes die een wetenschappelijke basis hebben en die bewezen hebben effectief te zijn. Probeer het gewoon eens uit!

Extra steuntje in de rug nodig?

Kan je kind wel wat extra hulp gebruiken bij het plannen en maken van het huiswerk? Wie weet dat huiswerkbegeleiding iets voor hem of haar is! Tijdens huiswerkbegeleiding leren we leerlingen leren, zodat ze uiteindelijk weer zelfstandig verder kunnen.

Bekijk hier alle informatie