”Bregje zat in 3-mavo en was niet gemotiveerd om huiswerk te maken. Dat leverde veel strijd op,” vertelt moeder Agnes. ‘Haar cijfers bleven ook achter, en toen we dit tijdens de mentorgesprekken aankaartten, hoorden we over Lyceo. De school heeft Bregje toen aangemeld en al heel snel daarna hadden we een kennismakingsgesprek.”
Bregje kwam terecht bij Rosalie Drijver, vestigingsmanager van Lyceo op het Vechtstede College in Weesp. Blij was ze daar niet mee, vertelt moeder. ”Haar eerste reactie was ”nu is mijn leven voorbij.” Er vloeiden een hoop tranen: ze zag het als straf voor haar slechte cijfers en verzon in het begin veel smoesjes om niet te hoeven gaan.” Ook Rosalie merkte de weerstand op: Bregje zat enorm in haar schulp gekropen en had één-op-één-begeleiding en aandacht nodig. In een apart lokaal vertelde ze uiteindelijk dat ze faalangst had. ”Dat was heel moeilijk. Dan had ik goed geleerd, maar tijdens de toets wist ik niets meer en dan haalde ik een onvoldoende.” Er met anderen over praten durfde Bregje niet. ”Ze wilde niet kijken naar oplossingen, maar hoopte dat het vanzelf over zou gaan als ze het wegstopte,” vertelt Rosalie.
In de weken die volgden, werkte zij met Bregje aan studievaardigheden als samenvatten, flitskaartjes gebruiken en plannen. Daardoor groeide langzaam maar zeker haar zelfvertrouwen. ”Door de stof steeds te herhalen komt het beter in mijn hoofd, en het overhoren helpt heel erg om antwoorden te leren durven geven.” Bovendien vindt ze het fijn om vragen te kunnen stellen en haar huiswerk echt af te krijgen. ”Je gaat eigenlijk met alles vooruit, bijvoorbeeld met faalangst maar ook met huiswerk maken en leren voor toetsen.” Van haar eigen faalangst heeft ze nu een stuk minder last. ”Soms lukt een toets niet en heb ik er achteraf een vervelend gevoel over, maar dat is een stuk minder.”
Uiteindelijk vroeg Bregje ook aan Rosalie om haar mentor te vertellen over haar faalangst. Hij had hier geen idee van en dit gesprek maakte de weg vrij voor meer hulp. Ook de afdelingsleider, die eerst sceptisch was over de begeleiding door Lyceo, ziet nu dat het goed gaat. ”Daarom is de samenwerking tussen Lyceo en de school ook zo belangrijk,” zegt Rosalie. ”We willen zoveel mogelijk op elkaar aansluiten zodat we ook zoveel mogelijk van elkaar kunnen leren en de leerling zo goed mogelijk kunnen begeleiden.”
”Het duurde een tijd, maar het gaat nu echt super met Bregje,” ziet ook moeder Agnes. ”Ze ziet in dat de huiswerkbegeleiding haar helpt, durft hulp te vragen en neemt het aan als iemand haar vertelt of ze op het goede spoor zit. Het feit dat ze zich laat overhoren is een groot compliment voor de huiswerkbegeleiders. Ze is superblij met e hulp die ze krijgt, maar ze is ook veel vrolijker en gezelliger thuis. Het heeft haar zelfvertrouwen heel veel goed gedaan. Zonder dit traject zou er nog veel strijd zijn over het huiswerk.” De inzet van professionals ontzorgt ouders, benadrukt Rosalie.
Bregje gaat zelf ook nog steeds met plezier naar de huiswerkbegeleiding. ”Hoe langer je er bent, hoe beter ze je leren kennen en hoe beter ze je kunnen helpen.” Hoewel ze onlangs is blijven zitten, kijkt ze positief vooruit. ”Ik vond zittenblijven eerst echt niet leuk, maar nu kan ik wel rustig weer opbouwen zodat ik volgend jaar alsnog kan slagen. Ik wil basisschooljuf worden.” Helpt Lyceo Extra daarbij? ”Ja, want zonder had ik geen goede cijfers gehad. Wiskunde bijvoorbeeld wordt bij huiswerkbegeleiding beter uitgelegd dan door de docenten en daar heb ik ook iets aan als ik later rekenles moet geven.”
Rosalie: ”Een leerling die persoonlijke aandacht krijgt bij het oefenen van zijn studievaardigheden, groeit in zijn zelfvertrouwen en succeservaring.” Daar is Bregje een schoolvoorbeeld van, en zoals zij zijn er nog honderden anderen die dankzij een Lyceo Extra-traject de kans krijgen om tot hun recht te komen en een bloeiende schooltijd te beleven.