Basisvaardigheden vmbo
Voor leerlingen in de onderbouw van het vmbo die extra ondersteuning kunnen gebruiken bij taal en rekenen biedt Lyceo een vakinhoudelijk programma. Het doel is om in een korte periode taal- en/of rekenvaardigheden te versterken. Leerlingen krijgen begeleiding in kleine groepjes en werken op hun eigen niveau aan onderdelen waar zij extra ondersteuning bij kunnen gebruiken. Op die manier krijgen zij de basisvaardigheden weer onder de knie en wordt hun zelfvertrouwen vergroot.
In de praktijk
- Versterken basisvaardigheden taal- en rekenvaardigheden
- Werken in kleine groepjes
- Aanbod wordt bepaald in samenspraak met school
- Voor leerlingen onderbouw vmbo
- 4 of 8 weken
Het lesmateriaal
Tijdens de begeleiding werken de leerlingen met Lyceo Oefenboeken. De inhoud is ontwikkeld voor het automatiseren van reken- en taalvaardigheden op eind basisschoolniveau met medewerking van de Universiteit Utrecht (UU). Het materiaal is vervolgens passend gemaakt voor de vmbo-doelgroep. Ieder oefenboek is gericht op één onderwerp en bevat zowel uitleg als opdrachten.
-
Partner van de school
Onze begeleiding vindt plaats op school. Leerlingen blijven in hun vertrouwde omgeving en de lijnen met de school zijn kort. We bepalen samen welke vormen van ondersteuning wij bieden aan uw leerkrachten en leerlingen. Vanuit Lyceo is er een coördinator als vast aanspreekpunt voor de school. Hij of zij verzorgt alle praktische zaken en monitort de kwaliteit van de interventies. Ook stuurt de coördinator regelmatig een voortgangsverslag.
-
Onze begeleiding
We bieden een intensieve en persoonlijke vorm van begeleiding door de verhouding van één begeleider op maximaal 5 leerlingen. Het programma bestaat uit een vaste lesstructuur met wisselende werkvormen.
-
Onze aanpak
We werken vanuit een positieve benadering, waarbij het creëren van succesmomenten en het leren van fouten centraal staan.
-
Lyceo Leren Leren©
Samen met Tilburg University hebben we een eigen leermethode ontwikkeld voor het aanleren en verbeteren van studievaardigheden: Lyceo Leren Leren©. Deze methode steunt op vier pijlers die steeds terugkomen: plannen, structureren, herhalen en reflecteren. Speciaal voor onze basisschoolleerlingen is een junior-variant ontwikkeld, met oefeningen en voorbeelden op hun eigen niveau.
-
Voortgang
We monitoren de vooruitgang van de leerlingen door het nakijken van gemaakte opdrachten. Hiermee beoordelen we of de leerlingen zich verbeteren ten opzichte van hun startniveau. Via een logboek zorgen we voor een wekelijkse terugkoppeling over de voortgang.